Packrafter är hållbara och robusta. Men om du använder den tillräckligt länge kommer den så småningom att behöva fixas eller bytas ut. När du är ute och vandrar kan en fältreparation vara skillnaden mellan en positiv och negativ upplevelse.
De vanligaste skadorna du sannolikt kommer att stöta på är:
- Småhål och långsamma läckage i skrov eller komponenter
- Revor i sprutdäck
- Läckande dragkedja
Kom ihåg att alla reparationer ska göras på rena och torra packrafter. Alkoholservetter hjälper torkningsprocessen, men en torr trasa kommer också att göra susen. Om du lyckas komma åt båda sidor av materialet genom en TiZip-dragkedja så bör du även reparera båda sidor av skrovet.
Vissa läckor kommer att vara lätta att hitta, eftersom du vet vad som inträffade och vad som orsakade dem. Andra kan vara svårare, och du kan prova några av dessa tips:
- Blås upp packraften till maximalt tryck
- Lyssna efter läckage, placera örat nära packraften
- Ögonen är känsliga för luftflöde, för ditt ansikte nära packraften samtidigt som du systematiskt letar
- Blanda en sprayflaska med tvålvatten (förhållande 1:1) och kolla efter bubbelbildning
- Sänk ned delar av packraften och kolla efter bubblor
Småhål och små revor på insidankan repareras med ett tunt lager aquasure, eller kanske seg tejp eller Gorilla-tejp.
Skador på ventilernafinns antingen vid munstycket, locket eller tyget runt ventilen. Stora ventiler har ofta en packning i locket. Kolla om den saknas. Ventilen på vissa uppblåsningspåsar har också en reservpackning. Skräp i munstycket och lockets gängor kan hindra ventilen från att täta. Använd vatten för att luta locket och gängorna. Om läckan kommer från skrovmaterial, rengör och torka området och använd Aquasure för att fixa.
Om du inte kan fixa ventilen eller har tappat den så måste du täta den på bästa möjliga sätt. Hitta något att använda som plugg (till exempel en gren fäst med tejp).
TiZip
En styv dragkedja behöver smörjmedel och en dragkedja som inte stängs behöver rengöras eller repareras. Smörj endast en ren dragkedja och var medveten om att en smord dragkedja kan dra till sig smuts.
Hur man smörjer?
- Börja med dragkedjan stängd, använd en trasa med lite smörjmedel och arbeta in det i kedjan
- Torka bort eventuellt överflödigt smörjmedel
- Tillsätt sedan en liten klick smörjmedel och applicera lätt i kedjans tänder
- Öppna och stäng dragkedjan några gånger för att sprida smörjningen och verifiera funktionen
Hur man rengör?
- Öppna blixtlåset och undersök kedjans tänder för eventuella partiklar
- Använd en tandpetare och en borste för att ta bort oönskade partiklar
- Rengör med tvålvatten och borste
- Se till att torka
Sprutdäck och kjol tillverkas ofta i tunn ripstop-nylon för att hålla nere vikten, vilket samtidigt ökar risken för revor.
Du kan reparera småhål och revor med aquasure. För större revor rekommenderar vi att du syr ordentligt innan du använder aquasure eller tejp. Det kommer att vara fördelaktigt att reparera båda sidor av nylonet.
Två- eller fyrdelade paddlar kommer sannolikt att fastna vid varje led om de lämnas monterade och förvaras våta (särskilt om de används i saltvatten). Om de är fastsatta så tight att det krävs två personer för att få isär dem, kan du slipa hanänden litegrann för att minska dess diameter. Kom ihåg att du kan slipa för mycket, så bli inte för sugen.
Om du tappar ett paddelblad så kan det ersättas med en flexibel gren eller pex-kant. Fäst viken på skaftet med tejp/band eller liknande. När den väl är säker kan du slå in den med drybag, tyg, tejp eller något annat du kan använda.
Ett trasigt skaft kan skenas med tältpinnar, grenar, vandringsstavar. Fäst båda ändarna med tejp, remmar eller liknande.